OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„angL“ – ďalší Ihsahnov pokus dostať za skrz dlhé prsty tieňov minulosti. Na tejto ceste už preskúmal všemožné hudobné, viac-menej avantgardnejšie polohy, aby zakovil pri niečom jednoduchšom a osobnejšom. Obdobne ako u dvojročného „Adversary“ však nie je možné očakávať príklon k prvoplánovej jednoduchosti, na druhej strane však ani ku komplikovanosti. Ihsahn sa usadil ako človek a zdá sa, že sa usadil aj hudobne.
V zásade sa nová sólová kariéra Ihsahna točí okolo klasického metalového jadra, na ktorom sú nanesené excentrickejšie prvky zaváňajúce dávnou blackovou minulosťou i tou nedávnou – experimentálnou. K tomu ešte patria heavy prvky spolu s progresívnejšou rytmikou a aktuálny obraz jeho tvorby si je možné predstaviť. Úvodná skladba vráti čas naspäť a nebude to zásadne inak ani v tých nasledujúcich. Album sa skutočne od toho minulého líši skôr v detailoch než v zásadných inováciách. Ihsahn sa vždy vyznačoval slobodným duchom a jeho prejav je vpísaný aj do aktuálnej produkcie. Novinka je obdobná minulosti, pretože to tak autor chcel. To je určite plusom, no veci, ktoré mi vadili na „The Adversary“, mi vadia aj teraz. Skladateľsky je opäť všetko v najlepšom poriadku, kompozície sú z hudobného hľadiska úhľadné a dokonale premyslené. Je zrejmé, že Ihsahn dokonale ovláda svoje nástroje a využíva ich na vyjadrenie svojich myšlienok a postojov. Preto má každá zo skladieb nejaký lyrický i hudobný zámer, ktorý je jednoznačne cítiť a počuť.
Oproti debutu sa zdajú byť skladby údernejšie a album celkovo viac zameraný na agresívnejšie a údernejšie kompozície oproti experimentálnejším kúskom minulého diela. Viac blackmetalových víchric v skladbách „Misanthrope“, „Malediction“ alebo „Monolith“ tento dojem len umocňujú. Veľmi dobre pôsobia aj kombinácie akusticko-atmosférických vyhrávok, čo je najžiarivejšie demonštrované v „Scarab“, ale sú rozumne roztrúsené po celej ploche. Gitarové experimentálne chúťky zas ukájajú „Elevator“ prípadne „Alchemist“. Rovnováha nie je vložená len do celého albumu, ale osobitne zapracovaná do každej skladby. Spestrením je aj bohatá vokálna účasť M. Åkerfeldta v „Unhealer“. Inštrumentálne nie je samozrejme čo vytknúť, premyslené sóla, orchestrálne časti so súhrou bicích Asgeira Mickelsona fungujú bezchybne.
Jediným výrazným (aj keď zámerným) atribútom, ktorý mi vadil už u „The Adversary“ je zvuk. Aj keď je cítiť drobný posun k plnšiemu vyzneniu, zvuk a produkcia celý premyslený materiál u mňa dosť zabíja, aj keď ten je sám o sebe dosť kvalitný, aby sa aj cez tento fakt dokázal prebiť. Myslím, že je to najväčšou škodou a pri počúvaní myslím na to, ako by to mohlo znieť, so zvukom „Prométea“. Druhým aspektom je, že materiál už nie je prekvapivý, ale je skôr logickým pokračovaním toho, čo tu už bolo. Rovnako chýba skutočná agresivita – nespútanosť. Miestami sa všetko zdá až príliš uhladené, vrátane tých najostrejších pasáží. Neverím však, že to Ihsahnovi vydrží až dokonca života a určite sa dočkáme ešte niečoho viac osobitého.
Materiál je až príliš logickým pokračovaním debutu. Rozhodne je premyslený kvalitný a umne skomponovaný, no výsledok devastuje zvuk a možno aj istá absencia skutočnej agresivity a nespútanosti.
7 / 10
Ihsahn
- gitary, vokály, klávesy
Lars Norberg
- basgitara
Asgeir Mickelson
- bicie
1. Misanthrope
2. Scarab
3. Unhealer
4. Emancipation
5. Malediction
6. Alchemist
7. Elevator
8. Threnody
9. Monolith
Ihsahn (2024)
Àmr (2018)
Arktis. (2016)
Das Seelenbrechen (2013)
Eremita (2012)
After (2010)
angL (2008)
The Adversary (2006)
Prijemne pocuvatelne album
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.